
Eyewash no. 1124     January 21, 2005  

 

Prince Harry went to a (private) fancy-dress party dressed as a member of Rommel’s 

Afrika Korps. He added a swastika armband and a Wehrmacht badge. One of the 

fellow-guests sold a photograph to The Sun, which ran a front-page picture captioned 

“HARRY THE NAZI”. An international furore ensued, and the future of the British 

Monarchy was brought in question. Le Monde thought the dress scandalous and a 

Japanese newspaper asked whether the Prince is stark staring mad. The Times 

[London] pointed out that the Afrika Korps was “responsible for the death of 

thousands of British soldiers” and that the party took place “three weeks after the 

Queen’s carefully modulated speech about racial diversity, and shortly before the 60th 

anniversary of the liberation of Auschwitz”.[Information from The Week, 22 January 

2005] The Prince had his defenders along the lines of “we have all done silly things in 

youth” and “Harry has been a bit of a fool” One pro-monarchist letter to The 

Independent began with a clause about “Prince Harry’s undisputed folly”. He has, 

also, had a difficult childhood and lost his mother when he was twelve—which did 

not wash with The Observer: Harry is now 20 years old, old enough to know better. 

Nobody to our knowledge stated the obvious truth that no offence had been 

committed, that there was no lapse of taste except by The Sun, and nothing to 

apologize for. 

        The Sun and The Daily Mail appear not to understand fancy dress. You go to a 

fancy-dress party dressed as somebody other than yourself, perhaps the further from 

your usual self the better. If you go as the Pope it does not follow that you are a 

Roman Catholic. If you go as Stalin it does not follow that you have any Stalinist 

sympathies. People go dressed as the Devil, which a Satanist would hardly do. 

Perhaps some characters are ruled out by good taste. A concentration-camp guard 

carrying dismembered limbs, for instance. Or God Almighty. But what on earth is 

supposed to be wrong with dressing up as a member of a courageous and honourable 

army? Rommel paid with his life for his opposition to Hitler and was never accused of 

war crimes. Not that there would be anything wrong with going to a fancy-dress party 

dressed as Adolph Hitler. Charlie Chaplin made a very good film out of imitating 

Hitler, The Great Dictator. Nor was there anything wrong with the party’s reported 

“colonial” theme. The guests who blacked their faces in fact got off lightly. The only 

possibly reasonable objection would be of an extreme puritan kind we do not 

associate with The Sun, that all impersonation is wicked and we should be ourselves, 

and that would apply to all “dressing up” whatever. 

        What we had was purely and simply a bout of press hysteria about nothing, 

surely a suitable target for satire. It all started with the death of Princess Diana—about 

which the Eye did its duty—and there have been milder outbreaks ever since. What 

should the satirical magazine have done? The Eye got the Daily Mail and the Daily 

Express for inconsistency, and the Mail for having been in Lord Rothermere’s day a 

supporter of fascism. All well and good, and some targets hit. The cover, with Hitler 

(though in his usual dress) announcing that he was Prince Harry was rather benign, 

but all right. But what about the absurdity of the whole episode? There wasn’t 

anything about that! nothing at all! 

        Then the simultaneous Celebrity Big Brother. The Eye’s television column at 

best has the relentlessness required. This one was suitably scathing about the 

programme schedules for the New Year. But about the participation of “Professor 

Germaine Greer”? “Remote Controller” swallowed Ms Greer’s line. She had as a 



bona fide celebrity appeared on the show but left after a few days. According to 

“Remote Controller”, “the attraction to the producers was presumably that she might 

bring some intellectual credibility to a genre regarded as television’s trash can. By 

joining the household, Germs would clean up the show.” There is no glimpse of 

recognition of any absurdity in this valuation of Ms Greer, which is naturally her own. 

Interviewed (of course on television) after she had left the show, she said she had only 

her “credibility” and was in danger of losing it, so left. How comes a sharp satirical 

magazine to grant this “credibility”? Is anybody who thinks “credibility” an adequate 

substitute for “reputation” credible? Germaine Greer got into the public eye more than 

thirty years ago with a very bad book, The Female Eunuch, which inspired one 

columnist at age twelve to think her “the cleverest, wittiest, most compassionate 

woman in the world”. Ms Greer has been in the public eye ever since, for things such 

as noticing that lesbian experiences are rather a bore. What work of any intellectual or 

moral substance has she ever done to merit “credibility”? If Private Eye is so easily 

taken in, is it a satirical magazine? 

        The Eye has become a mild and benign old eye. It has gone soft, and soapy.  

*  

Jerry Springer the Opera  

The Eye had six separate pieces on four different pages on the show, which might 

make you think there was something—or other—it wanted to say about it. But if you 

thought that, you thought wrong. This was another of those cases where the Eyehacks 

have a good crow over what others think, without giving away what they might think 

themselves, without—as far as you can tell—thinking anything themselves, except 

what a pleasure it is to crow. It’s as if the first rule of the house is: “Don’t give 

anything away.”  

     The first piece, “News”, wasn’t about the show but about something easier to write 

about without giving anything away: protests against the BBC’s broadcasting the 

show. The Eyehack could crow against the protest without, exactly, crowing for the 

show or even its broadcasting. 

     And what, for him, made the protesters crowable-over wasn’t anything particular 

in the grounds of their protest—which might have led to us getting a sight of what he 

did, or didn’t himself believe—but things in their background: they weren’t just 

religious—decently, quietly, moderately—they evangelized and tried to interfere with 

the neighbours. They were “led by a little-known evangelical group … led by an ex-

builder” who thought he had been “called by God” (not observations meant to bring to 

mind any earlier parallel involving an ex-carpenter, but routine hack snobbery).  

     But what really made a hack crow in triumph was not just that these people 

thought it an objection to a political party that it was “transparently godless” or took 

seriously the idea of “Satan’s forces” or “the soon-to-be-abolished blasphemy laws” 

or “the common law offence of conspiracy to corrupt public morals” but that they had 

previously shown themselves to be anti-homosexual: they had protested against 

Bournenouth Council making the town a “homosexual mecca”, against the lowerng of 

the gay age of consent, and against Princess Diana “promoting a homosexual agenda”. 

     How could anyone take seriously people like that? 

     Which was, after all, a kind of avowal, I suppose. And sincere enough too. But as 



for what the Eyehack thought of Jerry Springer or of the BBC broadcasting it, who 

knows?  

     The second piece, in “TV Eye”, was no more about the show than the first. It was 

about “the row about” it too. And what “Remote Controller” thought about that was 

that it was “unusually complicated by normal TV standards”. He did, in passing, work 

in a sneer at “the huffing and puffing [of] Christian groups” but otherwise saw the 

issue, from the point of view of the judicious insider, as merely a bureaucratic one. 

The whole trouble “was simply a quirk of scheduling”. The “sensible thing” to have 

done, the “commonsense approach” to have taken, was to “guage reaction” by putting 

the sbow on BBC 4 not BBC 2—when there would have been, presumably, nothing 

for anyone to row about. 

     He did, also in passing, observe that Melanie Phillips in the Daily Mail had written 

a coherent and intelligent defence of the show as a satire but saw no need to express 

any view of his own about such a matter What mattered to him was not whether she 

was right or not but that she had been unpredicatable, which only went to show just 

how complicated, by normal TV standards, the whole row had been.  

     Then there were three pieces in “Media News”, none of which risked any 

judgement of the show or of the row about it either. All three stuck to the safer ground 

of jeering (quite rightly) at the unscrupulousness, inconsistency and hypocrisy of 

other newspapers on the subject: the Daily Express protesting against the indecency, 

coarseness and vulgarity of much tv but not that of the tv run by its owner Richard 

Desmond; the Sun astonished that the BBC could put on such a show but not that its 

own “sister TV channel, Sky” should have for a long time generously sponsored it; 

the Sun citing audience figures suggesting the show wasn’t so very popular after all 

but ignoring other, more compelling figures suggesting it was pretty popular for all 

that.  

     The final dish was a “Letters to the Editor”, from “(not as disgusted as I had 

hoped), Sir Herbert Gusset, The Old Rectory, Yoghurt St Yvel, Dorset.” [Take away 

this pudding. It has no theme. Ed.]  

 


